`

Skiftingen - frit efter Selma Lagerlöf

Ny forestillingen - kan bookes fra forår 2020

En troldkælling kom gående gennem skoven med sin unge hængende i en birkebarkspose, som hun havde hængende på ryggen. Han var stor og hæslig, med hår som børster, tænder som syle og klo på lillefingeren, men troldkællingen syntes naturligvis, at der ikke fandtes dejligere barn i verden.

Sådan begynder Selma Lagerlöfs dramatiske og gribende fortælling om at være udstødt – og om den pris, som må betales af hende, som er modig nok til at forsvare den udstødte - og som dermed sætter sig op imod gruppen. Om kærlighedens bærende kraft.

Troldkællingen får nemlig øje på et lille menneskebarn og forbytter det med sit eget. Bondemanden og bondekonen forstår ikke, hvad der er sket med deres barn, og naboerne kommer til med gode råd om, hvordan man skal tugte det grimme, hæslige barn. Det grimme og unormale skal straffes og udstødes. Manden er enig, men bondekonen kan ikke få sig selv til det. Troldungen vil ikke spise den gode menneske-mad, hun stiller frem, og er ved at dø af sult. Manden og gårdens folk sparker og prygler ham. Bondekonen lægger sig imellem, og først da hun kommer hjem fra mosen med skrubtudser, edderkopper og halvdøde mus, kaster troldungen sig grådigt over maden. Manden beskylder hende for slet ikke at elske deres eget menneskebarn, siden hun kan tage sig af troldeungen. Efterhånden vender både han, gårdens folk og naboerne sig imod hende.

Forsvarer hun den udstødte, bliver hun slev udstødt. Manden vil have hende til at vælge imellem ham eller det hæslige barn. Til sidst sætter troldungen ild til gården, og bondekonen løber ind i flammerne og reder ham ud.

Da beslutter manden sig for at forlade hende og begiver sig på vandring. Og på vejen møder han sin egen menneske-dreng, der nu er blevet stor og fortæller ham, at hver gang bondekonen forsvarede troldungen, gav ham trolde-mad og passede på ham, så gjorde troldkvinden det samme for ham. Drengen siger: “Da mor ofrede det, der var hende mere værd end livet, da havde troldene ikke mere magt over mig og lod mig gå”. Faren forstår det ikke. “Jo”, forstsætter hans søn, “hun lod jo dig gå fra hende for at kunne beskytte troldungen”.

Da forstår bondemanden, at hans kone har reddet deres søn, og den lille familie bliver forenet. Til stor undren hos gårdens folk og alle naboerne.

Fakta om forestillingen:

Medvirkende og manuskript (på baggrund af Selma Lagerlöfs fortælling): Anette Jahn
Instruktion: Ellen Dahl Bang
Kostume: Måle Fortælleteater

  Varighed ca. 45 minutter
  Publikumsalder 9+ / 13+ år. Afpasses til enten mellemtrinnet, udskolingen eller et voksent publikum
  Ved skoleforestillinger max 80-100 elever.
  Pris kr. 5.000 ex. transport (ved bestilling af to ens forestillinger samme dag: kr. 8.000)

Tilkøb af dramaworkshoP For mellemtrinnet

Der kan bookes en dramaworkshop efter forestillingen for en enkelt klasse, og den tilpasses til klassetrin og den enkelte lærers ønsker. Temaet vil være: Om at udstøde og at være udstødt, og vi fordøjer forestillingen sammen. Vi hører om, hvordan man i Norden tidligere opfattede fysisk og psykisk handicappede som såkaldte skiftinger - og dermed som ikke-mennesker, man bare måtte sparke til. Og vi arbejder med dramaøvelser, der styrker fællesskabet og inkluderer alle i gruppen.

Varighed workshop: 60 min.

Pris workshop: kr. 2.000


PR-materiale:

Ønsker du at hente billedmateriale til denne forestilling, som du kan bruge til markedsføring, så kan du hente en samling her.




Kontakt os og få mere information