`
Troldepige tiny.jpg

Kys Tudsen

Materiale til faget kristendom

Indskolingen - Tak til Statens Museum for Kunst

Forestillingen Kys Tudsen bygger på Anette Wilhjelm Jahns oplæsningsbog Tudsen Tue, Forlaget Silhuet 2020, og et af verdens mest udbredte folkeeventyr om pigen, der kysser tudsen, til den bliver en prins. Med kærlighed i blikket forvandler pigen den grimme til at blive smuk - et budskab om næstekærlighed, der passer ind i en kristen sammenhæng.

Efter forestillingen viser læreren eleverne videofortællingen, Da Zakæus blev rig. Her har Anette Wilhjelm Jahn digtet videre på historien om den lille tolder, der kravler op i morbærtræet. Den grimme tolder som ingen gider, men som Jesus vil spise samme med - og når Jesus ser på ham, kan de andre pludselig se, at Zakæus bliver en smuk mand.

Undervisningsplan

1.     Du viser klassen videofortællingen om Zakæus (22 min).

2.     Spørgsmål til Zakæus

3. Smag på morbærtræet

4.     Billedkunstopgave: Zakæus´ mange ansigter

5. Udstil Zakæus´ ansigter og læs den originale tekst højt.

Husker du den bibelske fortælling om Zakæus, den upopulære tolder, der kravlede op i træet, og som Jesus valgte at spise sammen med - til alles forargelse? Her kan du se en teaser og danne dig et indtryk af min kommende video-fortælling: Dengang Zakæus blev rig.

 
Zakæus 0065  Tiny.jpg

Kys Tudsen og Zakæus - baggrund til læreren

Fortællingen om Zakæus (Luk. Kap. 19, v.1-10) er meget kort i biblen, men den bliver ofte brugt til at sige noget om en central værdi i det nye testamente: Alle har en plads i fællesskabet. Jesus vil besøge én, som de andre ikke regner med, og som de har udstødt. Han inviterer Zakæus med ind i fællesskabet, og når Zakæus bliver inkluderet, får han lyst til at gøre noget godt for andre. Det nye testamente er fuld af historier om, at Jesus sætter sig og spiser sammen med syndere, toldere og skøger.

Zakæus er udstødt af fællesskabet og bliver set som grim og ikke værd at være sammen med - lige som skrubtudsen i forestillingens eventyr. Her vil prinsessen ikke være venner med tudsen, som hun mener er lille, grim og ulækker. Men da hun bruger tid sammen med tudsen og lærer den at kende, forvandler den sig til en smuk prins. Budskabet er, at når man bruger tid sammen og kaster sin gode opmærksomhed på et andet menneske, har alle noget smukt og værdifuldt indeni sig. At vi har et medmenneskeligt ansvar for at få det smukke frem i andre.

Opgaverne her knytter sig til videofortællingen Da Zakæus blev rig og faget kristendomskundskab.

Du kan arbejde med Kys Tudsen i dansk, musik, billedkunst, natur/teknik og hjemkundskab. Klik på bjælken herunder:

I kan også læse videre i oplæsningsbogen Tudsen Tue. Klik på billedet til venstre for at læse mere om bogen:

 

1. Du viser klassen videofortællingen om Zakæus (22 min).

2. Samtale om Zakæus: Spørgsmål til filmen

Zakæus som dreng:

Hvorfor holdt Zakæus sig for sig selv, da han var dreng?

Zakæus som voksen:

Hvad var Zakæus´ arbejde, da han blev voksen?

Hvorfor var de gamle legekammerater bange for Zakæus, da de blev voksne? Og hvorfor nød Zakæus det?

Hvordan var det at være Zakæus´ kone?

Hvordan var det at være Zakæus´ børn?

Hvordan havde Zakæus det indeni, når han blev alene i sin stue?

IMG_0050-bjælke Tiny.jpg

Da Jesus besøgte byen:

Hvorfor bliver folk sure over, Jesus går med Zakæus hjem?

Hvordan havde Zakæus´ børn det med gæsterne oppe på taget?

Hvorfor synes de gamle legekammerater pludselig, at Zakæus er pæn?

Hvorfor har Zakæus´ børn ikke lyst til at gå i seng?

Hvad mener Zakæus, når han til sidst siger: ”Jeg troede, jeg var rig, men først i dag er jeg blevet en rig mand.”

 
Morbær Tiny.png
Morbær 2 Tiny.png

3. Morbærtræet

Smag på historien

Zakæus kravler op i et mårbærtræ. Sådan et træ kan fint vokse i Danmark, men det stammer fra Lilleasien. Det er et frugttræ, som kan blive meget stort, og det ligner lidt et figentræ. Et sort morbær ligner et kæmpe brombær og smager meget sødt. Det var et populært bær på Jesus tid.

Træet er næsten eventyrligt, for om foråret springer det ud på én eneste nat.

I et supermarked kan du købe en pose tørrede morbær, som I kan smage. De smager sødt.

 

4. Zakæus´ mange ansigter - billedkunst

Eleverne udtrykker fortællingen om Zakæus i billedkunst ved at lave Zakæus ansigt. De bestemmer selv hvor i historien, deres Zakæus er fra. Vil de lave hans ansigt som barn, når han glad spørger de andre, om han må være med i legen? Eller når han bliver drillet og ked af det? Eller når han bliver vred og hidsig på kammeraterne, fordi de afviser ham?

Eller vil dine elever lave Zakæus´ ansigt som voksen, når han grisk kaster sine mange mønter op i luften, eller når han ensom sætter sig alene i stuen bagefter? Vil de lave ham, når han tillidsfuldt fortæller om sit liv til Jesus? Eller når han til sidst står glad med armen om sin kone og med børnene kravlende rundt på sig?

Dine elever vil skabe deres indre Zakæus.

Fotos er taget på Statens Museum for Kunst, hvor en gruppe billedkunstlærere var på inspirationskursus hos Michael Hansen, chef for 16 kunstpædagoger på museet. Deres opgave var at lave selvportrætter og er løst voksent. Derfor må I meget gerne sende fotos fra jeres proces - se længere nede.

Fotos er taget på Statens Museum for Kunst, hvor en gruppe billedkunstlærere var på inspirationskursus hos Michael Hansen, chef for 16 kunstpædagoger på museet. Deres opgave var at lave selvportrætter og er løst voksent. Derfor må I meget gerne sende fotos fra jeres proces - se længere nede.

I skal bruge:

Rigeligt med pap, limpistoler, sakse og blyanter + materialer at pynte med.

Hvilket dogme for materialer, vil du lade dem arbejde med? Når I udstiller jeres zakæus-ansigter, er det morsomt, at de på afstand har noget ens over sig pga materialevalget, men når man så kommer tæt på, ser man elevernes individuelle udtryk.

Vil du lægge materialer frem som stof- og tæpperester, papir, garn, knapper, kapsler, perler, piberensere, bånd, snor, møtrik og skruer…? Måske i samme farveskala?

Eller vil du først tage eleverne med på en udflugt til skoven, stranden eller genbrugspladsen?


Her ser du et ansigt bagfra med hoved, hals, støtte og bund.

Her ser du et ansigt bagfra med hoved, hals, støtte og bund.

Du forbereder:

Du klipper på forhånd 4 skabeloner ud af pap:

Hals, hoved, støtte og bund.

Du bestemmer selv størrelsen. Ansigtet på billedet til højre står på marmortrappen på Statens Museum for Kunst.

Dem tegner eleverne af og klipper ud efter.

Skal du lave med flere klasser, kan du med fordel skære skabelonerne ud i træ.

I kan evt. vælge at starte med at dække ansigtet og halsen med det samme stof, så man ikke kan se pappet. Det vil give de udstillede ansigter en sammenhæng.

I kan også vælge at lave 3-dimensionelle billeder, hvor I arbejder mere med maling og baggrund. Først maler I en baggrundsplade af pap. Så klipper I hoved og hals ud. I laver 3 papklodser på ca. 1. cm i tykkelsen, som I limer bag på hovedet og halsen, hvorefter I limer hovedet fast på baggrundpladen. Nu stikker hovedet ud fra baggrunden. Mellemrummet mellem baggrunden og paphovedet dækkes med hår - det giver en levende effekt.

I kan også vælge at lave 3-dimensionelle billeder, hvor I arbejder mere med maling og baggrund. Først maler I en baggrundsplade af pap. Så klipper I hoved og hals ud. I laver 3 papklodser på ca. 1. cm i tykkelsen, som I limer bag på hovedet og halsen, hvorefter I limer hovedet fast på baggrundpladen.

Nu stikker hovedet ud fra baggrunden. Mellemrummet mellem baggrunden og paphovedet dækkes med hår - det giver en levende effekt.

5. Udstil Zakæus´ mange ansigter - og læs originalteksten højt

Måske kan I udstille ovre i den lokale kirke? Husk at lave et skilt, som forklarer, hvad I har lavet og lidt om processen - samt klassens og skolens navn. Så bliver det mere spændende for publikum at gå på opdagelse i jeres små kunstværker.

I kan holde fernisering i kirken sammen med præsten. Måske byder kirken på æblejuice, druesaft, tørret frugt og oliven, som Zakæus´ kone bød gæsterne på i historien. I kan runde af med at læse den originale bibeltekst højt. Teksten finder du længere nede på siden, og den er ganske kort. Filmen var noget længere, så fortælleren må have digtet temmelig meget. Spørg eleverne hvad fortælleren selv har digtet? Hvad var med i filmen, som ikke er med i den originale bibelhistorie?

Niels Larsen Stevns maleri af Zakæus fra 1913. Stevns har illustreret en scene fra den originale bibelhistorie. Når en kunstmaler maler et billede fra en historie, bliver maleren nødt til at fortælle videre på historien. Han eller hun bliver nødt til at finde på meget mere, end der er beskrevet i teksten. Der er ikke en eneste farve nævnt i den oprindelige bibeltekst. Alligevel har Stevns valgt at male i farver og dermed været nødt til at beslutte en masse omkring farverne.Stevns var en dansk, modernistisk maler og billedhugger, som levede fra 1864 til 1941. Billedet kan i dag opleves på Randers kunstmuseum.

Niels Larsen Stevns maleri af Zakæus fra 1913. Stevns har illustreret en scene fra den originale bibelhistorie. Når en kunstmaler maler et billede fra en historie, bliver maleren nødt til at fortælle videre på historien. Han eller hun bliver nødt til at finde på meget mere, end der er beskrevet i teksten. Der er ikke en eneste farve nævnt i den oprindelige bibeltekst. Alligevel har Stevns valgt at male i farver og dermed været nødt til at beslutte en masse omkring farverne.

Stevns var en dansk, modernistisk maler og billedhugger, som levede fra 1864 til 1941. Billedet kan i dag opleves på Randers kunstmuseum.

Den originale bibeltekst

Og Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen. Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han var rig. Han ville gerne se, hvem Jesus var, men kunne ikke se for skaren, da han var lille af vækst. Så løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfigentræ for at få ham at se, for han måtte komme den vej forbi.

Da Jesus kom til stedet, så han op og sagde: ”Zakæus, skynd dig at komme ned. I dag skal jeg være gæst i dit hus”. Så skyndte han sig ned og tog glad imod ham. Men alle som så det, gav ondt af sig og sagde: ”Han er gået ind som gæst hos en syndig mand”.

Men Zakæus stod frem og sagde til Herren: ”Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelte tilbage”.

Da sagde Jesus om ham: I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.

(Lukasevangeliet kapitel 19, vers 1-10)

Tak for inspiration fra Statens Museum for Kunst

OBS: Send gerne et par fotos fra jeres proces i billedkunstlokalet eller fra udstillingen, som vi må sætte ind i materialet her til inspiration for andre. Det er mere inspirerende for dine kolleger at se, hvad elever har lavet - og ofte langt mere kreativt.

anette@jahnstory.dk (Skriv skole, klasse, lærers navn + materialevalg og evt. gode råd). Mange tak for det.