`

I denne version af Fyrtøjet er prinsessen og heksen den samme. Om natten er hun spærret inde i farens glastårn, om dagen er hun tryllet om til en hæslig heks, der går alene i skoven. Fyrtøjet er genfortalt med Metoo-øjne, så nutidens børn har lyst til at spejle sig i både soldaten og i prinsessen.

Bogen er også forfattet af Anette Jahn. Klik på bogen for at læse mere om bogen.

Fyrtøjet fortælleforløb 1

For børnehuse eller lærerteams

Fortælleforestilling for børnene og kompetenceudvikling for personalet/lærerne

Et forløb, der giver børnene/eleverne en kulturel oplevelse, og som på et efterfølgende personalekursus samtidig giver personalet/lærerne ny faglig inspiration.

I voksne inspireres til at handle, før I tænker. Og I får for alvor lov til at have det sjovt, for det er dybt fagligt.

Forløbet udfordrer normkritisk. Personalet kommer til at reflektere over, hvad det er for fortællinger, værdier og rollemuligheder, vi giver videre til næste generation.

Kernebegreber styrkes: Hvordan er det at være i en proces og tillade sig at dvæle i nuet? Når vi styrker vores kompetencer i sensitivitet, kreativ dømmekraft og improvisation, så styrker vi samtidig vores arbejde med inklusion og fællesskab

Alt det kan arbejdet med fortælling og æstetiske lærerprocesser bruges til. Samtidig virker forløbet som teambuilding.

Forløbet knytter sig til billedbogen, Den forheksede prinsesse og fyrtøjet, fra Dansklærerforeningen 2023. Forestillingen spiller bogens eventyr, og undervisningsmaterialet findes bag i bogen, ligesom der er flere videoer, hvor børnene kan møde forfatteren/fortælleren.

Jeg har på en gang digtet eventyret tilbage til tiden, hvor HC Andersen var dreng, og hans farmor fortalte ham eventyr - og samtidig er eventyret digtet op i vores tid med vores kønspolitiske værdier. Sjovt nok viste det sig, at farmorens folkeeventyr var mere woke!


Det siger folk…

Alle lærere fra 0.-9. havde en dejlig og inspirerende dag sammen med “en kender” - en dygtig og inkluderende underviser, der gav os krydderi til at udvikle videre på vores fortællinger. Forløbet sættes nu ind i vores årsplaner med øvelser, der er lige til at bruge i undervisningen.
— Tabita, souschef Fænøsund Friskole
Personalet går mere normkritisk tænkende fra et forløb ud fra Jahns nye Fyrtøjs-bog. Hvad er det for forestillinger, vi pædagoger reproducerer overfor børnene? Hvilke kønsroller formidler vores historier? Jahns eventyr tilbyder børn muligheden for at sige fra overfor adfærd som ikke er ordentlig og værdig. Eks at låse sit barn inde, bortføre nogen mens de sover, eller løbe fra sine løfter og aftaler. Alle børn - uanset køn - får handlekraft og ligeværd.
— Maj Luffe, Cand.pæd.fil, leder i integreret institution i Søborg, BUPL´s etiske råd for pædagoger.

Jeg blev provokeret over, at HC Andersen lader soldaten bortfører prinsessen på hunden tre nætter i træk - sovende - og da hun vågner op, skal hun gifte sig med ham. Det kan bestemt læses som en velsignelse af drugging. At rigtige drenge ikke kan lade være at kysse en pige, hvis bare hun er smuk nok. Og hvorfor skulle heksen dø?


I får 4 eksemplarer af min faglige fortællebog. Alle læser på forhånd 2-3 kapitler. Bogen er god at bladre i, da den er fyldt med illustrerende fotos og praksisfortællinger fra fortællende pædagoger. Læs mere om bogen

Tilpasses huset / skolen

Forløbet tilpasses jeres hus/skole. Jeg har lavet forløbet for skoler, hvor alle lærere fra 0. - 9. klasse deltog, og jeg har lavet det for børnehuse, hvor både vuggestuen og børnehaven deltog.

Et forløb kunne se sådan her ud:


Forestilling om formiddagen

Forestillingen Fyrtøjet - som HC Andersens farmor fortalte det spilles i jeres institution eller skole om formiddagen.

I har forberedt børnene/eleverne ved at vise dem forestillingens små videoer, hvor I på forhånd kan lære prinsesens sang samt heksens og soldatens remser. På den måde deltager alle i fortællingen.

Deltagerantallet afhænger af hvor mange, der kan være i jeres rum, dog max 80 børn.

Læs om forestillingen

 


Personaleworkshop om eftermiddagen

Kl. 17-20: Personale workshop i jeres institution/ skole (for et team eller for hele huset). Vi tager udgangspunkt i eventyret Fyrtøjet. 

  1. Vi snakker om dagens forestilling – hvilke fortællegreb, brugte jeg? Hvordan virkede det på børnegruppen?

  2. I introduceres kort til den kønspolitiske baggrund for forestillingen / bogen, H. C. Andersen, hans forhold til sin farmor, om Evald Tang Kristensen, folkemindesamlerne og de 21 danske versioner af eventyret. Hvilke værdier og normer vil vi gerne reproducere overfor næste generation?

  3. Vi afprøver en teatersangleg, jeg har skrevet til eventyret. Den danses i en cirkel, og seks skuespillere får eventyrkapper på: Soldaten, heksen, en af hundene, prinsessen, kongen og dronningen. På skift kommer de ind i cirklen, og sammen dramatiserer vi historien. På workshoppen prøver vi med mine eventyrkapper, og I får en materialepakke med de lækreste stoffer, bånd, snore og knapper, så I selv kan sy jeres egne kapper. Der følger opskrifter med, det er super simpelt, så alle kan bruge det.

  4. Vi øver os i at genfortælle eventyret helt kort i en sansefortælling, en slags eventyrmassage. Med simple fortællegreb lærer vi at lede et massageforløb, så børnene kan fortælle eventyret på ryggen af en makker. Kan tilpasses vuggestuen, og skolebørn kan hurtigt lære selv at lede sansefortællingen og bagefter finde på egne opskrifter til andre eventyr.

  5. Vi arbejder med at fortælle mindre dele af eventyret, hvor vi efterligner fortælletricks fra dagens forestilling. Alle kan efterligne noget. Vi arbejder i små grupper, så det er et trygt og rart læringsmiljø for alle.

  6. I introduceres til forskellige ideer til billedkunst (Vi laver det ikke sammen).

  7. I inspireres til selv at udvikle flere eventyrmetoder: Hvordan kan I ellers arbejde med eventyret og H. C. Andersen? I børnehuse sætter vi det i relation til de pædagogiske lærerplanstemaer; i skolerne relaterer vi til mål.

Herefter sætter børnehuse 3 uger af til eventyrværksted, skolerne aftaler et antal lektioner, som begynder dagen efter. I vil have masser at gå i gang med direkte, som ikke kræver mere forberedelse. Og I vil være inspireret til at lave noget, I har lyst til.

  Varighed forestilling ca. 40 minutter, fortælleworkshop med personalet 3 timer.

  Deltagerantal afhænger af rummene. For skoler det max 80 elever.

  Pris kr. 14.800 ex. transport. Materialepakke og 4 Eventyrværkstedsbøger inkluderet.
(Forestilling: 7000 kr., personalekursus: 8000 kr. og materialepakke og 4 Eventyrværkstedsbøger: 3000 kr.)
Hotelovernatning, hvis geografien kræver det. Der beregnes ikke moms på undervisning.
Nogle børnegrupper vil have glæde af mindre hold. En ekstra forestilling samme dag: 3000 kr.
Bogen Den forheksede prinsesse og fyrtøjet tilkøbes med rabat, 200 kr. per bog.


 Fyrtøjet - Fortælleforløb 2: 

3-4 uger efter Fortælleforløb 1 får I igen besøg. På et personalemøde på 3 timer samler vi på en fortællende måde op på jeres eventyrværksted og sætter jer i gang med et nyt forløb.

Pædagog Trine Hyllested bruger på sin stue eventyrmaterialer fra fortælleforløbet Kys Tudsen.

Indholdet på denne dag afhænger af første workshop, men overordet handler det om at evaluere på den mellemliggende projektperiode – på en fortællende måde. I fortæller om stjernestunder. Og sammen søger vi i jeres små historier om der var børn, som viste nye sider, af sig selv, om der var kolleger, som fik plads til at voksne, og om der var kollegiale samarbejder, som overraskede? Vi tager pulsen på arbejdsglæden.

I har forinden valgt jer et nyt eventyr eller fortælling, som I vil arbejde ud fra. Sammen udvikler vi ideer til, hvordan I kan lave aktiviteter med børnene ud fra den nye historie. I kan bruge nogle af de eventyrmetoder, som I har afprøvet i den første periode, og som fængede hos børnene. Og endnu mere udvikle jeres egne ideer. Igen sætter I 3 uger/et antal lektioner af til næste eventyrforløb.

  Varighed fortælleworkshop med personalet 3 timer.
  Deltagerantal afhænger af rummene.
  Pris kr. 8.000 ex. transport. Hotelovernatning, hvis geografien kræver det.

Det siger folk…

Nu har vi pædagoger tænkt nok, nu skal vi tilbage til det legende nærvær i nuet. Jeg gik inspireret hjem fra Anette Jahns kursus og gik i gang med at lave noget sammen med mine vuggestuebørn – bare fordi jeg selv havde lyst. Og det greb dem i den grad. De kunne mærke min glæde ved at gå rundt med dem og buggivuggi. At være glad og grine sammen er et formål i sig selv!
— Frederikke Ingendahl Dupont, sprogpædagog i Christianebo, Gladsaxe
Vi har været meget begejstret for vores eventyrforløb. Anettes smittende engagement og fantastiske materiale, har givet os afsæt til at arbejde med eventyrfortælling. Vi har haft nogle sjove, lærerige og på den bedste måde grænseoverskridende timer sammen med Anette i vores personalegruppe, hvor vi i fællesskab fik dannet et fundament til arbejdet med eventyrfortælling. Og efterfølgende nogle fantastiske uger med masser af eventyrsaktiviteter for både store og små.
— Karen Møller Thomsen, leder i Skovbørnehaven Den blå Anemone
Anette er en inspirerende, opmærksom og nærværende formidler, der brænder for det, hun gør. Det smitter! Vi har fået inspiration til med få virkemidler at tænke ud ad boksen og skabe magi i vores pædagogiske praksis .
— Marianne Jørgensen, leder af Børnekompasset