`

Balladen om skiftingen - frit efter Selma Lagerlöf

Undervisningsmateriale udarbejdet af Måle Fortælleteater i samarbejde med H. C. Andersen festivalen. Tak for ideer og inspiration fra Folkekirkens skoletjeneste i Næstved

Målrettet fagene dansk, kristendomskundskab og billedkunst. LINK: Fælles mål

Skiftingen udkom første gang i novellesamlingen Trolde og mennesker i 1915. Senere udgav Lagerlöf den som billedbog. Bogen er udsolgt fra forlaget, så I må kigge med her.

Introduktion til læreren

Tema: Mobning og ensomhed

Måle Fortælleteaters forestilling er en fri gendigting af Selma Lagerlöfs kunsteventyr Skiftingen. Den handler om et barn, som er anderledes, og som bliver udstødt af gruppen. Hvordan er det at være det barn? Og hvad kan der ske med hende, som har modet til at forsvare den udstødte? Hvordan reagerer gruppen? Og hvordan kan det gode vinde over det onde i os mennesker? Forestillingen handler om det, der på godt skoledansk hedder mobning.


Den fynske billedkunstner Johannes Larsen illustrerede i 1955 Den grimme Ælling som billedbog. Her spejler den grimme ælling sig i søen om foråret og opdager, at den er en smuk svane. ”Det gør ikke noget at være født i andegården, når man kun har li…

Den fynske billedkunstner Johannes Larsen illustrerede i 1955 Den grimme Ælling som billedbog. Her spejler den grimme ælling sig i søen om foråret og opdager, at den er en smuk svane. ”Det gør ikke noget at være født i andegården, når man kun har ligget i et svaneæg” – en ofte citeret forfatterkommentar fra eventyret.

Skiftingen, Zakæus og Den grimme ælling

I dette undervisningsmateriale skal eleverne arbejde med temaet ensomhed og det at føle sig anderledes. Det er følelser, der er almenmenneskelige, og rigtig mange af eleverne vil kunne nikke genkendende til lidt eller meget. Emnet foldes ud gennem arbejdet med tre parallel-tekster:

  1. Skiftingen af Selma Lagerlöff

  2. Fortællingen om Zakæus

    fra Det Nye Testamente.

  3. Den grimme ælling

    af H.C. Andersen

Du kan vælge at arbejde med:

Der kan arbejdes med forløbet på forskellige måder og niveauer. Det afhænger helt af den tid, der er til rådighed, samt klassens generelle niveau. Hvis I bruger materialet kronologisk, samler I det hele i arbejdet med Zakæus.

 

1.     Teaterforestillingen alene

Forestillingen står fint alene, og du kan vælge, at I blot oplever den og samtaler om den oplevelse bagefter.

 

2.     Skiftingen og Selma Lagerlöf (ca. 2 lek.)

I kan læse Lagerlöfs fortælling, arbejde med teksten, Lagerlöf og forestillingen.

 

3.    Den grimme ælling og H. C. Andersen (ca.2 lek.)

I kan lytte til fortælleren Anette Jahns indtaling af eventyret, bagefter læse teksten og arbejde med opgaverne.

4. Zakæus og sammenligning af de tre tekster (ca. 3 lek.)

I arbejdet med Zakæus får I sammenlignet de tre tekster og samlet op på det overordnede tema ensomhed og mobning. I kan lytte til fortælleren Anette Jahns gendigtning af bibelfortællingen om Zakæus og arbejde med opgaverne.

       

5.     Zakæus og Kreativ opsamling i billedkunst (ca. 2 lek.)

Undervisningsforløbet kan afsluttes med en kreativ opgave ud fra historien om Zakæus: Zakæus´ mønt-relieffer. Opgaven hjælper eleverne med at fortolke og forbinde sig til temaet. Eleverne laver deres egne kæmpestore mønt-relieffer og udtrykker, hvad der gør dem rige - og ikke ensomme. Kan placeres i billedkunst.

Her kan I genhøre første vers af forestillingens ballade.