`

Kreativ opgave Mit svane-æg

Til læreren

Her er en kreativ fortolkningsopgave, som kan bruges alene efter forestillingen, og som også samler hele undervisningsmaterialets tema omkring mobning og ensomhed. Du giver eleverne mulighed for selv at forbinde sig med temaet. Den kan laves i klasselokalet og er så enkel, at den ikke kræver en billedkunstlærer.

Du kan også gøre lidt mere ud af det. På siden her ser du billeder fra krypten i Odense domkirke, hvor jeg spillede forestillingen under HC Andersen festivalen 2021. Bordene var beklædt med gyldent voksdug, der var en bispekåbe værdig, og svaneæggene endte oppe i våbenhuset på Håbets træ - til glæde for byens folk, der kiggede ind. 

Giv ikke eleverne en ægge-model at tegne og klippe efter. De kan sagtens klippe frit. Sig, det skal være lidt “kunstnerisk”.

Giv ikke eleverne en ægge-model at tegne og klippe efter. De kan sagtens klippe frit. Sig, det skal være lidt “kunstnerisk”.

Sådan gør du

Først beder du eleverne tage en seddel og en blyant og derefter lægge sig på maven på gulvet. Måske kan du spille på en syngeskål eller måske har I et andet perkussion instrument i musiklokalet, som virker beroligende.

Du beder dem lukke øjnene og tænke på en situation, hvor de føler sig udenfor med deres kammerater. I skolen, til fodbold, til spejder, på vejen, hvor som helst. Måske deler du kort en situation, hvor du i deres alder følte dig udenfor.

Så får du dem til at tænke på en situation, hvor de føler, de hører til med kammeraterne. Giv dem igen et eksempel fra du var barn.

Stadig loggende på maverne i stilhed fortsætter eleverne de to sætninger på sedlen.

Dernæst rejser eleverne sig og går over til de borde, hvor du har lavet Svaneæggets værksted og lagt materialerne klar på bordene. Eleverne laver nu deres eget svaneæg. De klipper et svaneæg af tykt karton, de klipper hul med hulmaskine og sætter silkebånd i. Nu er de klar til at skrive en sætning på hver side af ægget fra deres kladdepapir. 

Til sidst pynter de deres æg efter alle kunstens regler og hænger det op på en gren eller en tørresnor i klassen.

Her ser du elevens kladde ligge ved siden af svaneægget.

Her ser du elevens kladde ligge ved siden af svaneægget.

Læg alting frem på borde i forvejen, så eleverne kan gå direkte igang med deres æg. På den måde forbliver de inde i stemningen fra forestillingen.

Læg alting frem på borde i forvejen, så eleverne kan gå direkte igang med deres æg. På den måde forbliver de inde i stemningen fra forestillingen.

MATERIALER

Blyant og papir til hver elev. På papiret har du på forhånd skrevet to sætninger, som de skal fortsætte:

Jeg føler mig udenfor, når…

Jeg hører til, når…

Æggefarvet eller hvidt karton skåret i A-5 størrelse, sakse, (guld)tuscher, (guld)silkebånd, limstifter og en hulmaskine.

Hertil kommer pynt til æggene, som alt sammen er hvidt, off-white og guldfarvet, og som kan limes på med en limstift. Det kan fx være fjer, dun, gyldne bånd, rhinsten og klistermærker, pailletter af alle slags, kageservietter mm.

Materialer til ophæng: I kan bruge en stor gren eller en hvid tørresnor + klemmer.

Eleverne ligger på maven med lukkede øjne, mens Anette Jahn taler hen over syngeskålen og får dem til at mærke, hvornår de selv føler sig udenfor eller hører hjemme.

Eleverne ligger på maven med lukkede øjne, mens Anette Jahn taler hen over syngeskålen og får dem til at mærke, hvornår de selv føler sig udenfor eller hører hjemme.

Svaneæggene her på siden er lavet af mellemskoleelever fra Odense. Det er små betroelser, der berører én at få lov til at læse. Og det kunne kun lade sig gøre, fordi fortællingen om Skiftingen havde bevæget dem og åbnet dem allerede.

Det skyldes fortællingens magi.

“Jeg føler mig udenfor næsten hele tiden” - En vigtig betroelse fra en, som har haft lyst til at skrive A også - måske i håb om, at læreren genkender ham eller hende og får øje på ham/hende.

“Jeg føler mig udenfor næsten hele tiden” - En vigtig betroelse fra en, som har haft lyst til at skrive A også - måske i håb om, at læreren genkender ham eller hende og får øje på ham/hende.

Bagefter er det spændende at læse og se kammeraternes æg, og det er vigtigt, at det gøres med dyb respekt. Snak om, at øvelsen kræver stor tillid, og derfor gælder det om at hver enkelt lever op til den tilliden.

Bagefter er det spændende at læse og se kammeraternes æg, og det er vigtigt, at det gøres med dyb respekt. Snak om, at øvelsen kræver stor tillid, og derfor gælder det om at hver enkelt lever op til den tilliden.