Katharina Luther - Munkens brud

Samarbejde mellem Måle Fortælleteater og TrioFabula.

Booket 115 forestillinger i 2017.

Se her indslag i TV2Fyn fra vores fynske premiere oktober 2016 i Agedrup kirke:

 

Lyt her til en samtale om Katharina Luthers betydning for reformationen og kvinders rettigheder 500 år frem: Interview med Anette Jahn om Katharina Luther i P1 eftermiddag >

 

Kristeligtdagblad skrev om premieren i Haderslev domkirke 15. okt. 2016:

http://www.kristendom.dk

 

Kristeligt dagblads interview med Anette Jahn om baggrunden:

http://www.kristendom.dk/kristendom.dk/jeg-toer-godt-danse-med-katharina-luther

Om handlingen:

I forestillingen møder vi Luthers kone, Katharina, netop som Luther er død, og hun kommer ind i slotskirken i Wittenberg. Luther har via testamente sikret, at deres fire børn kan blive sammen med deres mor - men lovgivningen vil ikke anerkende, at en enke beholder sine børn.

Forestillingen bliver hendes forsvarstale overfor publikum, hvor hun fortæller sin livshistorie.

Vi er med hende, da hun som 4-årig mister sin mor og bliver sat i kloster af faren. Vi er med hende i klosteret, hvor hun vokser op i tavshed og som det eneste barn. Vi følger hende som novice, og da hun afgiver sit nonneløfte som 16-årig. Videre, da hun i al hemmelighed læser i en bog skrevet af den munk, som hele verden hvisker om. Hvad skriver Luther, som får hende til at overtale otte andre nonner til at flygte fra klosteret en påskemorgen? Hvordan bliver hun som bortløben nonne til Luthers kone? Og hvordan er det at være gift med den store reformator?

Forestillingen viser reformationens konsekvenser for en konkret kvindes liv - samtidig hører vi om Luthers reformerende tanker og handlekraft.

Turneplan

Hold dig opdateret via vores månedlige nyhedsbreve. Her skriver vi turneplanen for de kommende to måneder.

Tilmeld nyhedsbrev >

Tidligere nyhedsbreve >

 

Fra premieren i Haderslev domkirke oktober 2016. Fotos af Ute Levisen fra Der Nordschlesviger

Om forestillingens musik

Forestillingen er sat i musik med sære, kendte og finurlige instrumenter tilsat reformerende guitarpedaler og loopmaskine. Musikken giver både et autentisk tidsbillede og bygger bro og til et nutidigt lydbillede.

Fra gregoriansk Ave Maria via Susato- dansesatser, Johann Walthers originale kompositioner og arrangementer af melodierne til Luthers salmer, jazzimprovisationer, spritnye kompositioner og til futuristisk lydmaleri.

Fra krumhorn via blokfløjter, klarinetter, whistles, sav, sopraninosaxofon, tibetanske syngeskåle og percussioninstrumenter til topmoderne guitarpedaler.

Hr og Fru Luther har hver sit tema, der følger dem i forskellige instrumenteringer gennem forestillingen. Temaerne flettes sammen både med hinanden og med ikoniske salmemelodier og fortæller dermed historien på flere planer. Både Martin og Katharina Luther har et ledemotiv og en grundklang: Martin Luther får stemme gennem klarinetter i alle størrelser og Katharina følges tæt af blokfløjter og whistles.

Ave Maria-satsen i forestillingens start er komponeret med inspiration fra en spændende rejse 1500 år tilbage til en original gregoriansk Ave Maria-sats, skrevet i datidens nodeskrift: Neumer. Alle indspilninger er lavet af Tine K. Skau i Stensgaardstudiet, Odense.

Kreditering:

Ide, dramaturg og Katharina Luther: Anette Wilhjelm Jahn.

Komponist og musiker: Tine K Skau.

Instruktør: Peter Kunz

Kostumier: Susse Torseng Lærche, Birgitte Nisbeth og Ane Sophia Cederfeldt.

Teologisk konsulent: Karen Rommerdahl

Musikhistorisk konsulent: Ingrid Garnæs

Forestillingens kunstneriske leder: Anette Wilhjelm Jahn

 

Målgruppe:

Forestillingen egner sig som åben kirkeforestilling for 10-100 årige, skoleforestillinger for 4.-10. klassetrin og for konfirmander. Vi spiller kun i kirkerum, da vi bruger kirkens rum som scenografi.

Premieren var i Haderslev Domkirke 15. oktober 2016. Vi spiller også i Ribe domkirke, Århus domkirke og Viborg domkirke og kommer også tilbage til Haderslev domkirke igen.

Samtale efter forestillingen

Vi har gode erfaringer med at holde samtale efter forestillingen med publikum. Efter en kort pause leder vi en samtale om Katharinas betydning for reformationen, og vi hører publikums reaktioner på forestillingen, hvor de også kan spørge ind. Afhængigt af publikums interesse fortæller vi måske også om hvordan det har været at skabe teater ud fra historisk materiale, hvad der har fænget os ved reformationen som periode og ved karaktererne, og hvilke overvejelser Tine har gjort sig i musikvalget i forhold til det musikhistoriske.

Vi indretter samtalen helt efter publikum. Et voksent publikum vil typisk ønske 60 minutter, mens vi anbefaler 45 minutter med et yngre skole- eller konfirmand-publikum.

I interviewet med Anette Jahn på P1 Eftermiddag jan 2017 kan man få en forsmag på en sådan samtale. Linket står længere oppe på siden her.

Ekstrapris: 1000 kr.

Vores præsentationsvideo fra sept. 2015

Her havde vi kun manuskriptet. Vi havde ikke komponeret musikken eller fået kostumer endnu.

Herunder ses video fra Anettes researchtur til Lutherland sommeren 2015.

Anette står ved siden af statuen af Kathrina i Sorteklosterets gård, foto fra Katharinas gravmæle i Mariakirche i Torgau samt foto af hendes mariakrans, som den ligger udstillet i Sorteklosteret.

Musikeren Tine Skau

Tine K Skau har komponeret musikken og spiller selv på alle 18 instrumenter under forestillingen. Hun har gjort et vidunderligt arbejde, som publikum virkelig kan glæde sig til at nyde. I videoen herunder kan man høre hende fortælle om processen med at skabe musikken. Læs mere om Tine og TRIOfabula på hendes hjemmeside: www.tinekskau.dk

Om kostumerne:

Katharinas kostume er designet og udviklet af dameskrædderinde Susse Thorseng Lærche og syet af skrædder Ane Sophia Cederfeldt efter Det Kgl. Teaters metode. Kjolen er syet efter det berømte Cranach-portræt, som ses længere nede på siden her. Katharinas første kostume var syet af Birgitte Nisbeth, men det blev stjålet efter de første seks forestillinger.

Musikerens kostume er syet af kostumier Birgitte Nisbeth med inspiration fra Breughels bondemalerier.